keskiviikko 21. joulukuuta 2016

PAREMPI VAJARIT KUN ÖVERIT

Untitled Ylihuomenna tulee noin kuusi viikkoa siitä, kun aloitin herkkulakon. Ei suklaata, karkkeja tai muutakaan sokerista tai rasvaista, eikä myöskään leivonnaisia. Mahdollisimman vähän sokeria. Olen tänä kuuden viikon aikana pohtinut ja tarkastellut aika paljon kehon tuntemuksia ja sokerittomuuden vaikutuksia! Mun kohdallani on ehkä enemmänkin niin, että pysyn päätöksissäni hyvin, mutta jos annan itselleni "luvan" syödä, niin raja ylittyy helposti. Tietysti sokerin vähentämisessä on lukuisia hyötyjä, mutta ehkä suurin, mitä itsessäni huomaan, on se, että oloni on virkeämpi. Sokeria ja makeaa tekee edelleen mieli useasti, mutta en ole antanut sille periksi. Olenkin miettinyt juuri sitä, että miksi sitten on niin vaikea herkutella kohtuudella? Mulla ei tavallaan ole tullut ikinä morkkista syömisistäni, mutta esimerkiksi irtokarkkien syömimsen jälkeen tulee kyllä valehtelematta joka kerta huono olo. Ei vaan osaa lopettaa ajoissa!

Joulu on kuitenkin mun mielestä sen verran spesiaalia aikaa, että haluan päättää herkkulakkoni siihen. Melkein maistan uunituoreet joulutortut kielelläni ja jouluun kuuluu kyllä konvehditkin, mutta en ole varma tekeekö mun sittenkään oikeasti enää mieli? Toivon, että osaan kuunnella kroppaa melko pitkän herkkulakon jälkeen hieman paremmin, sillä on varmasti niin, että parempi vajarit kun överit.

Olisikin mielenkiintoista kuulla teidän ajatuksia aiheesta! Herkutteletteko silloin kuin siltä tuntuu, vai onko jollakin kenties käytössä karkkipäiväsysteemi?

2 kommenttia:

  1. Mä herkuttelen yleensä kun siltä tuntuu. Arkisin herkut ovat esimerkiksi raakasuklaata ja joskus ruissipsejä. Viikonloppuisin saatan ostaa irttareita. Tavallista suklaata syön, jos on tarjolla tai poikakaveri ostaa :) Olen myös miettinyt sokerilakon aloittamista, just sen takia, että olo vois olla virkeämpi :D Ehkä joskus. Herkkulakossa olen ollut yleensä noin kerran vuodessa, mutta silloinkin on tullut yleensä syötyä sokeria muussa muodossa, esimerkiksi kaupan smoothiessa tai rahkoissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla sun ajatuksia, Jenna! Raakasuklaa ja ruissipsithän nyt ovat kuitenkin vielä sieltä melko terveellisestä päästä, ainakin mun mielestä :D On kyllä totta, että oikeasti syötävää sokeria on vaikea seurata, koska piilosokeria on niin monessa yllättävässäkin tuotteessa! Kiitos kommentista <3

      Poista