torstai 11. helmikuuta 2016

JOOGAA KEHOLLE & MIELELLE

231 Heips! Kaikki kropan hyvinvoinnista kiinnostuneet kuulolle  Vuorossa on postaus joogasta; hieman mun ajatuksia ja esittelen muutaman joogaliikkeen. Täällä blogissa ei oo taidettukaan mitään urheilupostausta nähdä niin, että itse olisin "mallina". En ole millän tavalla kovinkaan edistynyt joogassa ja voin itsekin löytää liikkeistä parannettavaa (peilisalissa liikkeet tietty ovat helpompia!). Tuo hiekka-alusta haastoi tasapainoakin hieman eri tavalla! Mä olen harrastanut joogaa nyt noin puoli vuotta ja ilmouttauduin jälleen uudelle kurssille. Maanantaipäivistä on tullut melkeimpä mun lemppareita joogan takia, hahah  Esittelen viisi joogaliikettä, joissa on mukana kuvaukset ja liitin mukaan myös esimerkkivideoita. Miten olisi, soisitko tänään kehollesi hetken rentoutua? Lähdetään katsomaan liikkeitä: 269 Kameli
Aloita polviseisonnassa, jolloin paino jakautuu säärille ja jalkaterille. Vedä lapaluita yhteen ja alas, samalla kun katse lähtee kohti kattoa (mun tapauksessa taivasta) ja nosta rintakehä ylös. Vapauta kädet kantapäille ja notkista selkärankaa rauhallisesti. Liikettä voi helpottaa nostamalla kantapäät, niin kuin mullakin on kuvassa. Taivutus on hyvin voimakas, joten liike kannattaa kompensoida esimerkiksi lapsen lepoasennolla! video 249 Alaspäin katsova koira
Asetu nelinkontin, niin että polvet ovat maassa ja kädet hartioiden leveydellä. Pidä varpaat lattiassa ja nosta peppua sekä polvia ylöspäin. Paina kantapäitä lattiaan samalla kun jännität vatsalihakset. Ojenna myös selkä ja laske hartioita. Hengittele sisään ja ulos nenän kautta. video 258 Puu "Vrksasanasa"
Seiso molemmilla jaloilla ja kiinnitä huomio siihen, miten paino asettuu jaloille. Avaa polvi sivulle ja nosta jalka säärtä tai reittä vasten. Hae tasapaino ja tuo kädet joko rinnan korkeudelle tai pään yläpuolelle, variaatioita on useita! Hengittele sisään ja ulos. Toista myös toiselle puolelle. Liike kehittää tasapainoa sekä vahvistaa jalkoja ja keskittymiskykyä! video 244 Soturi 2
Liike voidaan aloittaa alaspäin katsovasta koirasta tai seisoen haara-asennosta, jossa jalkaterät ovat noin käsien leveydellä. Jos aloitat alaspäin katsovasta koirasta, tuo toinen jalka käsien väliin ja nouse seisoma-asentoon. Kierrä vasenta kantapohjaa sekä jalkaterää sisäänpäin. Avaa käsivarret vaakatasoon ja siirrä katse koukussa olevan jalan suuntaan. Pidä polvi noin yhdeksänkymmenen asteen kulmassa. videot havainnollistavat tätä paremmin! video & video285 YLEISTÄ:
- Liikkeitä kutsutaan asanoiksi
- Hengityksellä on tärkeä rooli liikkeitä suoritettaessa, pääsääntöisesti tapahtuu nenän kautta!
- Kannattaa kokeilla pitää silmät kiinni, itse rentoudun näin parhaiten.
- Joogassa tulisi aina edetä vain siihen asti, mikä tuntuu hyvältä.
- Välttää tarpeettoman tekemistä, mutta tehdä tarpeellinen.
- Joogasta kiinnostuneille voisin suositella myös tätä artikkelia

Hengitän sisään, kehoni on tyyni. Hengitän ulos, hymyilen. Olen läsnä tässä ja nyt. Tämä hetki on ihmeellinen.
 -Thich Nhat Hanh

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti