tiistai 15. syyskuuta 2015

2x terveellinen herkku makeanhimoon

050 Heipsun! Hyvää tiistaita ja uuden viikon alkua. Eilen kävin toisella joogatunnillani. Joogan ansioista maanantaista saattaakin tulla yksi lempparipäivistäni viikossa. Hengitykseen ja rentoutumiseen keskittyessäni havahduin välillä siihen, että olin unohtanut kaikki mielessä pyörivät asiat. Toisaalta sehän on eräs joogan tarkoituksistakin. En malta odottaa seuraavia joogatunteja sekä sielun tasapainoa *naurua*. Olen aloittanut herkkulakon, jonka tavoitteena on päästä eroon sokerikoukusta ja vähentää epäterveellisiä herkkuja ruokavaliosta. Varsinkin alkuvaiheilla makeanhimo voi kolkutella mielessä hyvinkin ikävästi, mutta tahdolla ja päättäväisyydellä siitäkin selvitään. Olen aloittanut myös kokeilumielessä puhdistamaan kehoa erilaisilla kevyillä detox-tuotteilla, kuten teellä, smoothieilla sekä spirulinatableteilla. Juurikin nyt päästään postauksen aiheeseen, eli siihen, millä sitten voisi laannuttaa makeanhimoa, kun se iskee. Uskon, että terveellisen sekä herkun voi mahduttaa samaan lauseeseen. Postauksen ohessa on siis pari helppoa reseptiä makeanhimon taltuttamiseksi. :-) 017 Smoothie
Smoothieistani löytyy usein maustamatonta/turkkilaista jogurttia, marjoja ja hedelmiä ja esimerkiksi avokadoa. Variaatioita on niin monia. En yleensä käytä lisämakeutusta, mutta tällä kertaa lisäsin hiukan hunajaa. Avokadosta, sekä banaanista saa pehmeän rakenteen. Ja maku on aika hyvä. Vie ehdottomasti makeanhimon pois. Smoothiessani on siis turkkilaista jogurttia, mustikoita, vadelmia, banaania, avokadoa sekä hunajaa. Koristeena cashew-pähkinöitä sekä gojimarjoja, nam! 083 Lehtikaalisipsit
n. 200g lehtikaalia
suolaa, pippuria, öljyä
Lehtikaalia mainostetaan nykyään kunnon superruokana. Sen sanotaan sisältävän jopa kaksinkertainen määrä C-vitamiinia appelsiiniin verrattuna. Me laitettiinkin äidin kanssa kotona kesäksi ulos kasvamaan omaa lehtikaalia, joka menestyikin todella hyvin. Olemme käyttäneet lehtikaalia muun muassa salaateissa sekä smoothiessa. Maku on toki melko kitkerä eikä oikein sellaisenaan maistu... Netissä surffatessani törmäsin kuitenkin lehtikaalisipsien ohjeeseen ja päätettiin, että näitä kokeillaan. Ja niin me eilen kokeiltiin. Ohje on helppo. Pese lehtikaali huolellisesti ja revi reiluhkoiksi paloiksi. Anna kuivaa, jotta sipseistä tulee rapeita. Mausta haluamallasi tavalla! Me käytimme maustamiseen yksinkertaisesti basilika-oliiviöljyä, suolaa sekä pippuria. Paista uunissa n. 150 asteessa 15-20 minuuttia. Tuli muuten aika hyviä. Tosin paistoaika venyi hieman liian pitkäksi, joten näiden kanssa kannattaa olla todella tarkkana. Epäilyttävän näköistä ja vihreää, varmaankin terveellistä? Ja ihan hyvän makuista. //Aiheeseen liittyen kannattaa tsekata myös postaukseni tuorepuurosta, raakasuklaasta, sekä omenaisesta mikropaistoksesta. klick klick klick 

4 kommenttia:

  1. Kun herkuista irtaantuu on alku kaikista pahin ja se vaikein, mutta kun pitää päänsä ja haluaa onnistua, ei taatusti tule epäonnistumaan. Ei vaan anna itselleen muita vaihtoehtoja kuin onnistuminen! ;-) Paljon tsemppiä Annika siulle, sie oot kova mimmi joten tulet varmasti onnistumaan<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos ihanasta kommentista Jenni! <3 Alku todellakin on se hankalin, mutta hyvin oon pitänyt "sopimuksesta" kiinni. Onneksi päättäväisyyttä löytyy, ettei sitten sorruta kesken. Lakossa oltuaan paras tunne on se, kun ei edes enää tee mieli sokerisia juttuja. Tsemppiä myös sulle. :-)

      Poista
  2. Oi molemmat kuulostaa niiin hyviltä :) Noi lehtikaalisipsit onkin mulle ihan uus juttu, pakko pistää kokeiluun! Ja turkkilainen jogurtti on kyl tosi hyvää :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä kokeilemaan lehtikaalisipsejä! ne on parhaita lämpiminä kyllä :-) ja turkkilainen jogurtti on ehkä suurin lemppareista! se käy myslin kanssa tai vaikka kevyempänä dippikastikkeena kermaviilille! <3

      Poista