tiistai 30. kesäkuuta 2015

BT: ITSETUNTO

IMG_3263 MITÄ ITSETUNTO ON? Muistaakseni koulussa jokin terveystiedon kappale alkoi sanomalla "itsetunto on omanarvontunnetta". Mielestäni se käsittää myös sen, että osaa esim. myöntää hyvien puolien lisäksi omia heikkouksiaan. Olen viimeaikoina jonkin verran pyöritellyt päässäni kysymyksiä kuten missä olen hyvä ja mitkä ovat mun heikkouksia ja vahvuuksia. Olen myös miettinyt samoja asioita luonteenpiirteistäni. Heikkouksia on yllättäen hankalampi löytää... Omia heikkouksiaan tai vahvuuksiaan voi etsiä kirjoittamalla ylös kaikki ne asiat, joissa on omasta mielestään hyvä tai huono. Itsekin kokeilin tätä ja tällaiseen pohdiskeluun voisi saada kulumaan enemmänkin aikaa! Osaatteko te pohdiskella omia tunnetilojanne tai vahvuuksianne/heikkouksianne? Oletteko koskaan uhranneet aikaa moiselle pohdiskelulle? IMG_3260 MITKÄ ASIAT OVAT VAIKUTTANEET MUN ITSETUNTOON? Mun vanhemmat ovat aina olleet kannustavia mun tekemisten suhteen, joten se on varmasti juurtanut hyvää pohjaa. Varmasti eräänä tärkeimmistä asioista mun identiteetin ja itsetunnon muodostumisessa on ollut valokuvaaminen ja bloggaaminen. Blogia pitämällähän mä tuon itseäni julki just niin kuin itse tahdon. En koe, että mua olisi koskaan kiusattu, mutta ala-asteella sain silloin tällöin haukkuja osakseni. En kyllä osannut ottaa niitä itseeni, enkä vastaavan puolesta ole menettänyt yöuniakaan. On mulla tietenkin ollut vaiheita jolloin olen kokenut esim. oman naaman tai vartalon jotenkin "huonommiksi" kuin muilla. Onneksi en nykyään oikeastaan ajattele tällaisia. :) Kaikki me kuitenkin ollaan vaan yksilöitä. Ulkonäköpaineitakaan ei varmastikaan olisi, jos meikkejä olisi olemassa, heh.. IMG_3262 KOHTI PAREMPAA ITSETUNTOA?
1. Korosta omia onnistumisiasi ja muista myös palkita itsesi!
2. Ole määrätietoinen ja havainnollista arvokkaita asioita elämässäsi.
3. Ole rohkea ja tartu uusiin, vaativiinkin haasteisiin.
4. Salli itsellesi myös epäonnistumisia.
5. Pidä mielessä, että huono itsetunto EI ole huonon elämän ennuste. :)
näiden lisäksi hyviä harjoitteita itsetuntoon löytyy täältä.

8 kommenttia:

  1. Ihana postaus ja kauniita kukkasia :-D ♥ Tuo pikkulista loppuun oli tosi jees :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihana kuulla Sofia! <3 Kiva, että pidät :-)

      Poista
  2. Tosi kivoja vinkkejä, ja muutenkin hyvä teksti! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi tosi kiva, että tykkäät! Omastakin mielestä sain toteutettua tän postauksen aika hyvin. :)

      Poista
  3. Ihana postaus Annika ♥ Ja toi loppulista oli ihana!:)

    VastaaPoista
  4. Tää oli tosi ihana ja kannustava postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihana kuulla! Se vähänniinkun on tarkoituskin :)

      Poista